نشست ادبی «شب آلبرکامو» در نیشابور

مجید نصر آبادی
مجید نصرآبادی

نشست ادبی «شب آلبرکامو» / پانزدهمین شب از شب‌ های ادبی «انجمن داستان سیمرغ نیشابور

با حضور :

  • مجید نصرآبادی (بررسی اندیشه و آثار آلبرکامو)
  • فاطمه سوقندی (بررسی رمان طاعون)
  • ریحانه مهربانی (بررسی رمان بیگانه)

مجری : مصطفی بیان / دبیر انجمن داستان سیمرغ

همراه با پخش کلیپ زندگینامه آلبرکامو و قسمت کوتاهی از تله تئاتر سوء تفاهم اثر آلبر کامو

زمان : یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / پژوهش سرای سینا مسیح آبادی

فاطمه سوقندی / بررسی رمان طاعون
فاطمه سوقندی / بررسی رمان طاعون
ریحانه مهربانی / بررسی رمان بیگانه
ریحانه مهربانی / بررسی رمان بیگانه

«شب آلبرکامو» در نیشابور

پانزدهمین شب از شب‌‌ های ادبی انجمن داستان سیمرغ نیشابور با عنوان «شب آلبرکامو» بعداز ظهر یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با پخش کلیپ زندگینامه آلبرکامو و بخش کوتاهی از تله تئاتر «سوء تفاهم» به کارگردانی حسن فتحی و معرفی و بررسی برخی از آثار او در پژوهش ‌سرای سینا مسیح آبادی برگزار گرديد. در این نشست جمعی از داستان نویسان و علاقه مندان به آثار آلبر کامو حضور داشتند.

مصطفی بیان؛ دبیر انجمن داستان سیمرغ درباره ی دلیل برگزاری این نشست ادبی گفت: «امیدوارم این نشست ادبی باعث شود تا نویسندگان جوان نیشابوری این نویسنده ی بزرگ کلاسیک فرانسوی را بشناسند و از نو کشف کنند.»

مجید نصرآبادی به اندیشه و آثار آلبرکامو پرداخت و توضیح داد: «آلبرکامو معتقد بود برای فیلسوف بودن باید رمان نوشت و در غالب رمان به مفاهیم مختلف مثل قضاوت، عدالت و پوچی می پرداخت.» نصرآبادی در ادامه گفت: «کامو با روش های انقلابی مخالف بود. انقلابیون را کر و کور می دانست و معتقد بود کسانی که انقلاب می کنند قضاوت عاقلانه ای ندارند.»

آلبر کامو، برگزیده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۵۷ از جمله نویسندگانی بود که در حوزه‌ های مختلف ادبیات، فلسفه و روزنامه ‌نگاری سیاسی می‌نوشت. در معرفی کامو به ایران، جلال آل‌ احمد با ترجمه نمایشنامه «سوء‌تفاهم»، بر دیگر مترجمان حق ‌تقدم دارد. نام کامو برای ما ایرانی‌ ها بیش از همه یادآور روشنفکری دهه ‌های ٤٠ و ٥٠ خورشیدی با موضع ‌گیری‌ های سیاسی مشابه است. روشنفکران معترضی که با اندیشه‌ های مارکسیستی – اومانیستی مطابق با روح زمانه اوج گرفتند و در ادامه با انتقاد از هم کیشان قبلی خود از آنها جدا شدند.

در ادامه ی این جلسه فاطمه سوقندی و ریحانه مهربانی از اعضای انجمن داستان سیمرغ به معرفی و بررسی رمان های «طاعون» و «بیگانه» از آثار آلبرکامو پرداختند.

در بخش پایانی برنامه، سه جلد کتاب با عنوان «کامو: آرمان سادگی» نوشته ایریس رادیش و ترجمه مهشید میرمعزی به رسم یادبود به اعضای فعال انجمن داستان سیمرغ اهدا شد.

منبع خبر: چاپ شده در هفته نامه «خیام نامه» / شنبه ۲۵ اردیبهشت  96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *