گزارش نشست رونمایی از کتابِ داستان های منتخب جایزه داستان خاتم

گزارش: نشست رونمایی از کتابِ داستان های منتخب جایزه داستان خاتم

همشریانم کتابم را نخوانده اند!

جاپ شده در نشریه «آفتاب صبح نیشابور» / ۱۲ مهر ۱۴۰۱ / شماره ۹۹

شامگاه پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ سالن همایش «مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی» شهرستان نیشابور، میزبان نشست ادبی رونمایی از کتابِ داستان های منتخب ششمین دورۀ جایزه ملی داستان خاتم با عنوان «سبز قبا» بوده است.

به گزارش آفتاب صبح نیشابور، این نشست ادبی به دعوت «مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی» و «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» برگزار شد. در ابتدای این نشست مهندس میثم لعل عوض پور مدیریت جهاد دانشگاهی نیشابور ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور داوران جایزه داستان خاتم، اعلام آمادگی کرد که جهاد دانشگاهی این پتانسیل را دارد که در برگزاری برنامه های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی شهرستان پیش قدم و حامی انجمن ها و سازمان های مردم نهاد باشد.

در ادامۀ این نشست مجید قیصری، داستان نویس و یکی از داوران جایزه ملی داستان خاتم توضیح داد: «این جشنواره ادبی با موضوع پیامبر اكرم و با هدف جاری و ساری شدن شخصیت پیامبر خاتم در ادبیات داستانی و داستان كوتاه فارسی، هر سال در كشور برگزار می شود. موضوع داستان ها باید با الهام از بینش، روش، كنش و منش پیامبر اكرم در رفتار انسان امروز با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد.»

قیصری در ادامه با اشاره به اهمیت انجمن داستان سیمرغ نیشابور افزود: «من دومین بار است که به دعوت انجمن داستان سیمرغ به نیشابور آمده ام. بار اول، دی ماه سال گذشته بود و امروز هم دومین بار است که به نیشابور می آیم. یک انجمن داستان نویسی در یک شهرستان که مستقل و با حمایت بخش خصوصی در یک خانۀ کوچک، تعدادی جوان هر هفته جمع می شوند و دربارۀ داستان و داستان نویسی صحبت می کنند؛ یک فرصت طلایی برای آن شهرستان محسوب می شود. انجمن داستان سیمرغ نیشابور، یک انجمن شناخته شده در جامعۀ ادبی کشور است. باید سازمان ها و نهادهای دولتی شهرستان نیشابور از این انجمن ادبی به عنوان یک فرصت طلایی نگاه کنند و از او حمایت مادی و معنوی کنند.»

در ادامه این نشست ادبی، پرویز شیشه گران، رئیس دبیرخانۀ جایزه داستان خاتم، گزارشی از فعالیت دوره های گذشتۀ این جایزه ادبی ارائه داد و گفت: «جایزه داستان خاتم از آذر ماه ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرد. برگزاری جایزه داستان خاتم ضروری است چون زمانی که ایده اولیه آن مطرح شد هیچگونه اقدام ادبی هنری ماندگاری وجود نداشت. آن هم برای پیامبرخاتم با یک میلیارد مسلمان در جهان.»

شیشه گران در ادامه افزود: «البته در گذشته جشنواره‌ هایی برگزار شده اما یک یا دو یا چند سال بیشتر تداوم نداشتند. پس تجربه گذشتگان نشان می داد که باید جشنواره ای ماندگار مستقل از هر منبع مالی دولتی و عمومی، با برنامه ریزی تدریجی و آهسته و پیوسته بدور از هیاهو، نتیجه گرا و با دوام طراحی کرد. امسال هشتمین دوره جایزه داستان خاتم برگزار می شود. جایزه داستان خاتم در این هفت دوره، هم از حیث شرکت کنندگان و هم از منظر ساختار و برنامه ریزی و داوری و داوران، بسیار قوام یافته است.»

مجموعه داستان سبز قبا

مجموعه داستان «سبز قبا» شامل ۶ داستان از شش نویسندۀ برگزیدۀ ششمین دورۀ جایزه ملی داستان خاتم است. داستان «سبز قبا» نوشتۀ امیرحسین روح نیا، داستان نویس جوانِ همشهری که عنوانِ کتاب هم از نامِ داستانِ او برگرفته شده است، در این مجموعه منتشر شده است.

آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه داستان خاتم، ۹ خردادماه ۱۴۰۰ در کتابسرای زیتون تهران برگزار شد. در این دوره از جشنواره‌، پس از یک سال برگزاری جلسات هفتگی نقد و بررسی در فضای مجازی، ضمن نقد و بررسی ویژگی‌های فنی داستان‌های منتخب دوره‌های پیشین، ابعاد مختلف سیره پیامبر(ص) در روند داستانی مورد بررسی قرار گرفت و شرکت‌کنندگان در این جلسات علاوه بر آشنایی بیشتر با فنون داستان‌نویسی درباره سیره پیامبر اکرم(ص)، با شیوه نشان‌ دادن سیره و سلوک آن حضرت در قالب داستان کوتاه، آشنا شدند. در این دوره، رتبۀ اول به داستانِ «بخت‌آور» نوشتۀ نجیبه فیروزی از کشور افغانستان تعلق یافت و رتبۀ دوم به داستان «سبزقبا» نوشتۀ امیرحسین روح نیا از نیشابور تعلق گرفت.

هیأت داوران بخش بزرگسال ششمین دوره جایزه ملی داستان خاتم: محمدرضا سنگری، مجید قیصری، حمیدرضا شاه ‌آبادی، محسن پرویز و زهرا زواریان بودند.

مجموعه داستان «سبز قبا»، شهریور امسال توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ۶۴ صفحه به قیمت ۱۹ هزار تومان منتشر شده است.

در ادامۀ این نشست ادبی، امیرحسین روح نیا، بخش کوتاهی از داستانِ «سبز قبا» را برای حاضران قرائت کرد. داستانِ «سبز قبا» نوشتۀ امیرحسین روح نیا، برگرفته از قصۀ ماجرای نجات جانِ پیغمبر توسط کلاغ سُوزو یا همان سبز قبا است.

امیرحسین روح نیا، متولد سال ۱۳۶۱ ، داستان نویس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر است. او سه کتاب مجموعه داستان و نمایش نامه  آماده چاپ دارد. او هم اکنون به عنوان منتقد و مدرس داستان در «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» و «انجمن سینمای جوانان نیشابور» و همچنین به عنوان کارگردان تئاتر در «موسسه هنرهای نمایشی بابک» فعالیت می کند.

افسوس که همشهریانم کتابم را نخوانده اند!

تقدیر از بانو بتول خورشاهی

در ادامۀ این نشست ادبی و همزمانی با آغاز هفتۀ دفاع مقدس از بانو «بتول خورشاهی»، خواهر شهید بزرگوار، مرتضی خورشاهی، از کارکنان بازنشسته علوم پزشکی و از جانبازان جنگ تحمیلی تقدیر به عمل آمد. بانو خورشاهی ضمن تشکر و قدردانی از عوامل برگزاری این نشست ادبی و داوران جایزه ادبی داستان خاتم به اهمیت روحیه ایمان، شجاعتِ شهدا و ایثاگران در کتابِ «راهی برای یافتن» به قلم مریم عرفانیان پرداخت و اشاره کردند که به زودی چاپ دوم این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد. این بانوی شجاع و سرافزار همشهری در پایان صحبتش گله کرد و گفت: «افسوس همشهریانم کتابم را نخوانده اند و نامش را نشنیده اند!»

کتابِ «راهی برای رفتن»، روایت خاطراتِ مبارزاتِ پرستاری است که در افشاگری رژیم پهلوی نقش بسزایی داشته است. برادر ایشان مرتضی خورشاهی شهید می‌شوند و این پرستار مبارز در راه برادر و برای مداوای مجروحین به مناطق جنگی می‌رود. در آن‌ جا جانباز می‌شود و به منزل باز می‌گردد؛ اما نقطه قوت کار، حضور ایشان در برائت از مشرکین ۱۳۶۶ است که بتول به دست نیروهای آل سعود زندانی و در نهایت فرار می‌کند.

در پایان این نشست ادبی، داستان خوانی بخشی از کتابِ «راهی برای رفتن» توسط شهرزاد کاهانی و یاسین صفائیان از اعضای موسسه هنرهای نمایشی بابک صورت گرفت.

از نکات بارز این نشست، حضور سعید نیرآبادی، عضو شورای شهر نیشابور و همچنین عدم حضور علیرضا سیدآبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *